Warning: Creating default object from empty value in /mnt/data/accounts/e/epsweb/data/www/hluk/wpmu-settings.php on line 45
Hluk & Emise

Emise&Hluk




Aktuality

Limity se nedodržují, tak je čeká změna

28. 3. 2011

Vlastníci komunikací by to mohli mít ve sporech s obyvateli měst o nadměrnou hlučnost v budoucnu o něco lehčí. Usnadnit situaci by jim mohlo změkčení hlukových limitů, na němž pracuje ministerstvo zdravotnictví.

Stát, který ze sporů odchází často jako poražená strana, není totiž schopen dostát soudním verdiktům. Jako příklad může posloužit spor o ztišení pražské magistrály. Město sice na pražské dopravní tepně omezilo rychlost, efekt však není valný. Měření ukázalo, že padesátikilometrová rychlost snížila hluk o tři decibely. Přes den se tak v úseku kolem areálu Brumlovka hluk pohybuje na 75 decibelech, Praha by však měla stáhnout zvuk kolem silnice na 60 decibelů. Podobně zapeklitý rébus nyní řeší Ředitelství silnic a dálnic v Plzni kolem silnice Klatovská.

Novela vládního nařízení z dílny ministerstva zdravotnictví počítá s tím, že by se základní denní limit pro hluk ze silniční dopravy zvedl o pět až deset decibelů. Ve venkovních prostorech by se tak limit posunul z 60 dB na 65 dB ve dne a z 50 dB až na 60 dB v noci.

Zdánlivě jde o drobný posun. Jenže v praxi bude nové nařízení znát. Intenzita hluku se totiž počítá na logaritmické stupnici: nové limity by tak mohly povolit zvýšení hluku na několikanásobnou úroveň.

Snaha odvrátit hlukové spory zmírněním předpisů se ani trochu nelíbí ekologům. „Považujeme to za nepřijatelné a krátkozraké, aby stát namísto skutečného řešení hlukové zátěže zvyšoval limity,“ kritizuje návrh právník Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.

Vyšší limity by zlevnily výstavbu silnic

Ministerstvo nepopírá, že smyslem novely je skutečně ulevit si od soudních pří. „V návrhu se vracíme k hodnotám, které u nás platily od roku 1977 do roku 2000, limity stanovené v roce 2000 nepřinesly kýžené snížení hlukové zátěže, protože je nebylo možné v mnoha případech dodržet,“ přiznává hlavní hygienik Michael Vít. Hygienici musí nyní přijímat řadu výjimek. Zvýšení by podle úřadu navíc umožnilo levnější výstavbu silnic i v místech, kde by současnou normu i za použití všech protihlukových opatření nebylo možné splnit.

Většina zemí Evropské unie má přitom hlukové limity stejné, nebo dokonce přísnější, než jsou ty české. Pouze pět států má mírnější pravidla, Kypr s Maltou nemají limity žádné.

Zdroj: Lidové noviny.  


Partnerské servery

Portál Změna klimatu