Hluk z motorů a pneumatik
Hluk z automobilové dopravy se skládá ze tří složek:
- aerodynamický hluk – způsobuje jej samotné těleso vozidla, jak rozráží vzduch svým pohybem
- hluk motoru
- hluk vznikající kontaktem pneumatik s vozovkou
Hluk z motoru převažuje při nižších rychlostech vozidel – do 30 km/h u osobních automobilů, do 50 km/h u nákladních. Při vyšších rychlostech dominuje hluk pneumatik, přičemž aerodynamický hluk roste současně s rychlostí.
Pro emise celkového hluku z vozidel (pozor, nejedná se o limit pro vnitřní či venkovní hluk) platí v EU limit 74 dB pro osobní automobil, 80 dB pro nákladní.
Hluk z pneumatik postupem času roste s tím, jak roste používáním širších typů pneumatik.
Poslechněte si rozdíl!
- běžná pneumatika osobního auta: – 2dB(A) (WAV, 90kB)
- tichá pneumatika osobního auta: – 7dB(A) (WAV, 130kB)
- běžná pneumatika nákladního auta: + 1dB(A) (WAV, 85kB)
- tichá pneumatika nakladního auta: – 3dB(A) (WAV, 120kB)
(převzato z www.transportenvironment.org)
Studie proveditelnosti, která byla v roce 2006 předložena Evropské komisi, navrhuje zavedení přísnějších limitů pro hlučnost pneumatik osobních i nákladních automobilů v letech 2008 a 2012. Navrhované limity by mohly vést ke snížení hlučnosti pneumatik:
- 2,5-5,5 dB u osobních vozidel
- 5,5-6,5 dB u nákladních aut
Studie dále dokazuje, že:
- Tiché pneumatiky nemají žádný negativní vliv ani na bezpečnost, ani na spotřebu paliva.
- Zavedení navržených limitů by mělo za následek snížení celkové hlukové zátěže až o 3 dB, což se rovná snížení míry hluku (nebo počtu všech automobilů) na polovinu.
- Průmysl je na výrobu tichých pneumatik technologicky připraven, zavedení limitů si nevyžádá žádné extrémní náklady.
- Společenský přínos zavedení limitů se vyčísluje na 48-123 miliard euro v období let 2010-2022.
- Použití tichých pneumatik na tichém povrchu komunikace jejich efekt dále znásobí.
- Již v současné době existují pneumatiky, které jsou dokonce 8 dB pod limitem.
- Zavedení limitů pro hlučnost pneumatik je jedním z nejrychlejších možných řešení hlukové problematiky – životnost pneumatik je poměrně krátká, takže efekt snížení hluku by se brzy projevil.